Na twitterju je bil cel vihar, ker sem za tiste, katerih ime je med tem postalo neizrekljivo (gre pa za "prebivalce republike Slovenije, ki imajo po svojem materinem jeziku ali rodu korenine v republikah bivše Jugoslavije razen Slovenije" (115 znakov, v nadaljnjem besedilu "X")) uporabil "grozljiv termin" "Neslovenci".
Če jim ne bi pritegnili tudi doktorji znanosti, diplomirani novinarji in drugi, ki jih nimam ravno za računalništva vešče pretepače, bi si pač samo mislil svoje.
Tako pa sem se zamislil nad tem, kam smo pravzaprav v tej državi prišli. Namreč, da je ime neke skupine ljudi neizrekljivo. Da jih ni. Da je prepovedano, grdo, grozljivo, o njih misliti in govoriti. Da je grozljivo govoriti o tem, kaj smo. Recimo en vljuden tvit:
Vas zelo spoštujem, kljub temu, da ste v meni nasprotni stranki. Ampak delit na Slovence/NEslovence ozi nove državljane je malce neokusno.To je nekako tako, kot če bi nekdo opazil, da so na svetu moški in ženske, povedal kaj o ženskah, in dobil nazaj, da je deliti človeštvo na moške in ženske "malce neokusno". In v oklepaju: mož se je izdal, da po defaultu ljudi ceni glede na to, v kateri stranki so. Grozljivo!
"X"
Stvarem smo dali besede zato, ker smo razmišljali o nekih konceptih, in koncepte smo ustvarili, ker je bilo to koristno. Praktično je o delu pokrajine razmišljati kot o "hribu". Uporabno je imeti besedo "hrib" za ta koncept.
Očitno se imamo nekaj za pogovarjati tudi o "X". "X" je stopil pred nas. Postal je objekt. Iz ob-iectum, "postaviti predse". Pred nas so ga postavili tudi tisti, ki so si izmišljevali, da je SDS nestrpna do "X". In tisti, ki pravijo, da bi "X" morali dobiti status avtohtone manjšine. In tisti, ki pravijo, da je X Y. "X" je tu. In če je tu, potrebuje besedo.
Želim si čim manj situacij, ko bi bilo to besedo treba uporabiti, ko bi bilo treba X in neX obravnavati ločeno. Ampak take situacije so. In ne, "X"" ni nujno državljan, vsi Slovenci niso "X" in vsi "X" niso Slovenci.
Pretepači
Sumim, da se v iskanju dlake v jajcu skrivata dve stvari. Prva je primitivna želja po tem, da se nekoga, ki je desno od sredine očrni kot nestrpneža, nacionalista, nacista (ne pa seveda nacional-socialista, ker to ste tudi porinili na desno). To se dela sistematično in je vredno vsega prezira. Če besedo uporabi Milan Kučan, ni seveda nič narobe, ker pač pove, da mu ni pri srcu, ampak boljše ne pozna. Tudi v vseh ostalih 37000 primerih uporabe besede "Neslovenec" na Googlu je vse OK.
S tem komentariat, ki pridiga strpnost do drugače mislečih, pravzaprav izpričuje, da ne razlikuje med strinjanjem in strpnostjo. Strpni so zgolj do tistega, s čemer se strinjajo. Navidezna skrb za "X" je pogosto samo pretveza za to, da lahko obračunavajo z drugače mislečimi.
Svojo dvoličnost demonstrirajo tudi tako, da so tiho, ko gre za primere sovražnega govora, ki je sovražen do njihovih sovražnikov in da privoščljivo pritrjujejo, npr. ko se na volilni konvenciji zmagovalne stranke poje pesem, ki jo verni razumejo kot žalitev in se ustrašijo, h kakšnim politikam to lahko vodi (Ja, Jonas, kontekst je tule vse).
Intelektualci
Če pa nekdo zanika, da "X" obstaja, potem ima drug problem. Zanika, da nekaj takega, kot narod, pleme, rod, obstaja oz. mu je dovoljeno obstajati, je dovoljeno obstajati kot koncept v naši zavesti. Ne zanika samo "X", zanika tudi "neX", zanika sebe. Zanika svoje korenine. Zanika, da je Slovenec. Sram ga je teh korenin. Sram ga je, da je Slovenec. Ali da je Srb, Hrvat, Albanec, Jugoslovan ... Nekaj, kar bi lahko bil, mu manjka. Pa bi iz nevoščljivosti to vzel tudi drugim. Celo prikazal kot njihovo slabost.
In mi se gremo, da imamo svojo državo? Zakaj se že ne priključimo Avstriji, Italiji, Hrvaški? Si predstavljate ekonomijo obsega pri državni upravi in javnem sektorju, o čemer je zdaj toliko govora? Postavimo nazaj Jugoslavijo?
Tu odzvanja nek nauk, ki smo ga poslušali v prejšnjem režimu, namreč, da je narod kategorija iz kapitalizma in imperializma in da smo v Sovjetski zvezi in SFRJ "narodnostno vprašanje" za vedno rešili, ker se ne delimo več na Srbe in Hrvate, Ruse in Čečence, ampak smo vsi pripadniki delavskega razreda. Ta zmota je imela precej tragične posledice.
Afro-američani?
Zame nekomu reči, da je Neslovenec, ni prav nič slabšalno. Jaz sem se oglasil, ko so "naši" o volivcih iz kroga "X" objavili neprimerno besedilo. Nobenega študenta, sodelavca ne cenim ne bolj ne manj zaradi njegovega porekla. Zato previdno, kaj mi očitate! Cenim se za to, kar sem v življenju dosegel. V kateri narod sem se rodil, ni moja zasluga. Okrog tega se ne morem tako trkati po prsih, kot če napišem kak dober članek. Sem pa ponosen, da sem Slovenec.
Celo dopoldne na twitterju izzivam, naj najdejo boljšo besedo za "X", če so se že znesli nad mano zaradi "Neslovencev". Pa nič uporabnega. Vse je, pravijo, "slabšalno". Zakaj? Ker pomen (če zaključim filozofsko), slabšalni ali olepševalni, se konstruira v glavi poslušalca?
Vprašajte se, kaj si res mislite o teh naših sodržavljanih? Ali gre pri "trenirka protestih" za iskreno solidarnost ali pa ste do njih pokroviteljski. Je to znak spoštovanja enakopravnosti? Ali pa ne protestirate "za nekaj" ampak "proti nekomu".
Črniti "desnico" v zvezi z "X" kar povprek je cenen populizem in zbiranje glasov z razpihovanjem nacionalne nestrpnosti.
Znate temu reči NE?