Med naprednimi
državljankami in državljani se spodobi, da zagovarjajo ilegalne migracije. S
tem človek signalizira, da je boljši od drugih ljudi. Takole je napisal tviteraš
Toš: »Migracije spreminjajo družbe in svet in vedno so ga. Običajno na boljše.«
Kako lepo povedano! Kaj je sploh lahko boljše in plemenitejše od spreminjanja
sveta na boljše? Človek bi jim kar v gozdu pri Ilirski Bistrici pustil kakšen
sendvič, da bi smel biti del tega veličastnega projekta spreminjanja sveta na
boljše.
Povabljene in
nepovabljene migracije
Pa šalo na stran.
Kar je napisal Frano Toš – desničarji morajo zdaj malo zajeti sapo - drži. Migranti
spreminjajo svet na boljše. Tisti povabljeni in tisti nepovabljeni. Če migrant
pride povabljen, je povabljen zato, ker je za domorodno skupnost koristen. Ker
ima znanje, ki je tam potrebno. Tako so se priselili trgovci, razni obrtniki in
bankirji. Tako so migrirali naši rojaki v ZDA, Nemčijo in drugam. Tako še danes
mladi zapuščajo Slovenijo in v Slovenijo ljudje prihajajo od drugod.
Pogosto so se
poskušali seliti tudi nepovabljeni migranti. In tudi ti so spreminjali svet na
boljše. Če jim je uspelo ostati, torej če je bila migracija uspešna, so ali
poselili teritorij, ki ga staroselci niso znali izkoristit, ali pa so
staroselce izrinili oz. so se ti utopili med prišleki. To je bilo mogoče samo v
primeru, če so bili prišleki na nek način sposobnejši od staroselcev. Morda so
bili boljši vojaki, morda so bili boljši kmetje, morda so bili boljši starši. Sposobnejša
kultura se je okrepila, manj sposobna je nazadovala. In na tak način se je svet
spreminjal na boljše.
Da ne bi bili
poraženci, so se skupnosti od nekdaj upirale nepovabljenim migracijam. Gradili
so zidove in ograje, kurili ognje na hribih, postavljali utrdbe in
izpopolnjevali vojaško tehniko. In so tudi napredovali. Zato vse migracije niso
bile uspešne. Razen 50.000 let nazaj, ko je človek zapuščal Afriko, se kasneje ni
mogel kdorkoli preseliti kamorkoli. Praviloma so ga povsod pričakali na nož. Ali
vsaj na mejnem prehodu.
Zato, ker je
slabo odmiralo in dobro uspevalo, včasih z ledeniško počasnostjo, včasih
hitreje, se je, kot pravi Frano Toš, svet spreminjal na boljše. In sem Tošu na
tviterju pritrdil, »Drži. Uspešne migracije so tiste, kjer sposobnejša
kultura izpodrine manj sposobno. Npr. evropska indijansko v Ameriki«.
In dodal »Neuspešne pa tiste, kjer se domačini ubranijo osvajalcev. Npr.
Otomanov v avstrijske dežele. "Uspešnost" seveda nima nobene moralne
konotacije. Če je nekaj uspešno, ne pomeni, da je prav.«
To bi bil
lahko uvod v razumno debato
Ampak ne. Ena
Nekoretna tviterašica (tak psevdonim si je izbrala) me je opozorila, da zdaj bo
pa padalo. Takrat nisem čisto dobro razumel, zak aj. Navedel sem očitno dejstvo, da nezaželena migracija lahko uspe samo, če je prišlek sposobnejši od staroselca. Navedel sem primer, kjer je sposobnejša kultura izpodrinila manj sposobno. Kar se je v resnici zgodilo.
Celo potrudil sem
se, da nisem dajal vrednostih ocen, ker sem navajen, da na družbenih omrežjih
nekateri ne polemizirajo s tem, kar človek napiše, ampak s tem, kako bi se
dalo, z veliko podtikanja, tisto predstaviti. Bil sem natančen. Nisem napisal,
da je višja kultura premagala nižjo, razvitejša manj razvito, bolj napredna
manj napredno, boljša slabšo … Sposobnejša manj sposobno. In sposobnost se je
bila dokazala v uspešnosti – torej dovršitvi - migracije.
Tudi se nisem
vrednostno opredeljeval do uspelih migracij. Če bi se hotel, bi napisal, da so migracije,
kjer sposobnejši izpodrine manj sposobnega npr. dobre, slabe, pozitivne,
negativne, zaželene, nezaželene, moralne, nemoralne, pravične, nepravične.
Ampak sem se vrednostne ocene vzdržal.
Uspešna je migracija, kjer migrant na
cilju potovanja ostane, neuspešna je, če ga preženejo. In ostane, če je na nek
način sposobnejši.
Niso mogli ali
hoteli razumeti
Težava
zagovornikov neoviranih migracij je bila naslednja. Trdijo, da so migracije
fajn, da je svet zato boljši. In potem se v tem kontekstu pojavi migracija
Evropejcev v Ameriko. Ki je imela za posledico uničenje indijanskih kultur in
iztrebljenje Indijancev. Ki se vsakemu normalnemu človeku smilijo. Še bolj se
smilijo takim, ki so indoktrinirani z Rousseaujevo idejo o plemenitih divjakih
in ne ve, da so Indijanci krvavo vojskovali med seboj. In še bolj takim, ki se,
zavestno ali ne, spominjajo sovjetske propagande, ki je na vsako kršenje
človekovih pravic v ZSSR odgovarjala, že, že, ampak kaj pa genocid na
Indijanci.
Če mižimo na obe očesi in se pretvarjamo, da so stvari lepše, kot so v resnici, nismo bolj moralni ampak bolj slepi.
Skratka, usoda
domorodcev je bila kruta. Priznati bi si bilo treba, da migracije, gledano v
celoti morda spreminjajo svet na boljše. Kar pa ne pomeni, da je vsaka skupina
posebej na boljšem. Da zato, da bi bil svet boljši, nekaj raste in drugo
izumira. In da se ravno zato staroselci migracijam upirajo. Kar tudi ustvarja
novo znanje, novo tehnologijo in spreminja svet na boljše.
Bi lahko do
civiliziranja Amerik (torej uvedbe načinov, ki na tistem ozemlju omogoča
preživetje 15x večjega števila ljudi) lahko prišlo na bolj human način?
Teoretično lahko, praktično pa zgodovina ni tekla tako. Če mižimo na obe očesi in se pretvarjamo, da so stvari lepše, kot so v resnici, nismo bolj moralni ampak bolj slepi.
Nekaterim so pregorele
varovalke
Zgodil se je
šolski primer kognitivne disonance, to je (po Wikipediji) »duševno nelagodje, ki ga doživi oseba, ki
ima dve ali več nasprotujočih si prepričanj, idej ali vrednot«. Razmisleki, kot
so bili nanizani zgoraj, so bili težja pot iz zagate, da so migracije hkrati
dobre in slabe. Lažja pot je zagato odmisliti. Diskvalificirati avtorja, da se
ne bi bilo treba ukvarjati z ukrivljenosti svoje resničnosti, ki je potrebna,
da to dvoje spraviš skupaj.
In so mi v jezi
svoje nemoči zmetali v obraz, da sem fašist, rasist, in kup drugih pridevnikov.
Nemoči premisliti o tem, da je sicer lepo verjeti, da imajo migracije same
odlične učinke na vse strani, da pa to utegne ne biti res.
V tej zagati so si v celoti in povsem izmislili, da častim genocid nad Indijanci! Nič ne bi moglo biti dlje od resnice. Napisal sem, da ima uspešna migracija
žrtve. Noben slovar ne pomaga, če si umislijo, da »uspešno izpeljati X« pomeni,
»prav je, da so izpeljali X«, ali »dobro je, da so izpeljali X«. Slovarji so jasni.
Uspeh je definiran kot »pozitiven rezultat kakega dela, prizadevanja« in
ne »rezultat dela ali prizadevanja za kaj pozitivnega«.
Pomilovanja
vredno je, koliko energije so investirali v prepričevanje sebe in drugih o
odtenkih besede »uspešno«, da bi se izognili nasprotju med svojo željo, da
migracije spreminjajo svet na boljše, in v oči žgočo ugotovitvijo, da je zato
kdo lahko precej na slabšem.
In vsega prezira je vredno, če so ves čas vedeli, da ne častim genocida nad Indijanci, se jim je pa zdelo, da bi mi bilo mogoče tako obtožbo lažno pripisati; in da bi se lahko, če jo bodo dovolj ponavljali, prijela. Tem so popustile varovalke
pred hudobijo. Ali pa jih nikoli niso imeli.
Kaj je boljše?
Vprašanje, kateri
migranti so v Evropi dobrodošli in kateri niso, je aktualno. Migracije niso
igra ničelne vsote, niso pa praviloma vsi zmagovalci. Kakorkoli se bo izteklo,
pa bodo pa spremenile svet na boljše. Tudi če bosta princ Harry in Meghan
Markle imela samo dva otroka, in bodo nekateri staroselci sledili zgledu, bo
imel pa kdo drug več otrok.
In ti otroci, ki
jih bo nekdo imel (ne tisti, ki jih ne bo) bodo na koncu odgovorili na
vprašanje, ki skozi celo kolumno visi v zraku. Kaj pomeni »boljše«?
Podobno, kot
zmagovalci pišejo zgodovino, preživeli napišejo, kaj je dobro in prav. Ker
tisto, kar je prav, družbam skozi stoletja in tisočletja omogoča preživetje.
Zato je prav. Civilizacij in družb, ki so kot prav učile nekaj, kar jim je
škodilo, ni več. Ker so druge imele boljši(!) prav.
Je to prav? To je
vprašanje za neko drugo pisanje.